Μοιράσου το
ΕΤΗΣΙΟ ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΕΔΕ (Θεσσαλονίκη 14 – 16/10/21)-ΟΜΙΛΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ ΚΥΡΙΖΟΓΛΟΥ
Μοιράσου το

ΕΤΗΣΙΟ ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΕΔΕ (Θεσσαλονίκη 14 – 16/10/21)-ΟΜΙΛΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ ΚΥΡΙΖΟΓΛΟΥ

Καλωσορίζουμε το ετήσιο τακτικό συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος. Καλωσορίζουμε όλους τους συναδέλφους από όλη την Ελλάδα και όλους τους προσκεκλημένους.

Καλώς ήλθατε στην Μακεδονία, στη γη του Αριστοτέλη, του Φιλίππου, του Μεγάλου Αλεξάνδρου, στη γη της Πέλλας, της Βεργίνας, του Δίου, της Θεσσαλονίκης, της Αμφίπολης, στη γη του Ολύμπου, του Άθωνα, του Αγίου Όρους, του Μεθοδίου και Κυρίλλου, της Αράπιτσας, του Εμμανουήλ Παππά και των άλλων αγωνιστών του ́21, των οποίων η προσφορά υπήρξε ισότιμη, ισόκυρη κι εξ ίσου θυσιαστική με αυτή όλων των Συνελλήνων. Των αγώνων του 1912-1913, της Αντίστασης, του μεγάλου Έλληνα Μακεδόνα πολιτικού του μέτρου του Κωνσταντίνου Καραμανλή.

Αγαπητοί Συναδέλφισσες και Συνάδελφοι

Στην πατρίδα μας, στη χώρα που γεννήθηκε η δημοκρατία, έχουμε απαντήσεις, έχουμε λύσεις. Δεν έχουμε ανάγκη ξένων προτύπων. Μπορούμε αρκεί να το θελήσουμε. Αρκεί να υπάρχει αληθινή και όχι συνθηματολογική πολιτική βούληση.

Το πολίτευμα της αρχαίας Αθηναϊκής Δημοκρατίας, δομημένο με την αρχή της διάκρισης των εξουσιών, θεμέλιό του είχε τους πάνω από 170 δήμους. Ο δήμος ήταν τοπική αρχή με δήμαρχο. Οι δήμοι απάρτιζαν 10 φυλές. Από κάθε φυλή εκλέγονταν 50 βουλευτές κι έτσι συγκροτούνταν η βουλή των 500. Ας στηριχθούμε λοιπόν στους δήμους, στην αυτοδιοίκηση, με μεταφορά περισσοτέρων αρμοδιοτήτων, με οικονομικούς πόρους, με προσωπικό και μέσα για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη άσκησή τους προς όφελος των πολιτών των τοπικών κοινωνιών. Μιλάμε για περισσότερη αποκέντρωση του πιο συγκεντρωτικού κράτους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρά τα όντως θετικά βήματα που έχουν γίνει, με περισσότερη αυτοδιοίκηση, για καλύτερη δημοκρατία.

Στην πατρίδα μας η αυτοδιοίκηση αποκλήθηκε βάθρο (ένα εκ των βάθρων) της Δημοκρατίας. Στο Σύνταγμά μας (άρθρο 102) προβλέπεται η ύπαρξη, η λειτουργία και η διασφάλιση από το κεντρικό κράτος της Διοικητικής και Οικονομικής της αυτοτέλειας.

Από τον Δεκέμβριο του 2018, οπότε πραγματοποιήθηκε το τελευταίο τακτικό Συνέδριό μας, στην προηγούμενη δημοτική περίοδο, πέρασαν σχεδόν 3 χρόνια. Ήδη διανύουμε το τρίτο έτος της παρούσας δημοτικής περιόδου και πραγματοποιούμε το πρώτο ετήσιο τακτικό Συνέδριό μας.

Σύμφωνα με το Σύνταγμά μας, δύο είναι οι θεσμοί των οποίων οι φορείς, τα φυσικά πρόσωπα, εκλέγονται με άμεση, καθολική, μυστική ψηφοφορία από το λαό, από τους πολίτες:

(α) Το Κοινοβούλιο δηλαδή οι βουλευτές και έμμεσα εξ αυτού η Κυβέρνηση και

(β) η Αυτοδιοίκηση Α ́ και Β ́ Βαθμού δηλαδή Περιφερειάρχες, Δήμαρχοι, Περιφερειακοί και Δημοτικοί Σύμβουλοι.

Το Σύνταγμα είναι Σύνταγμα και οφείλει η κάθε Κυβέρνηση να το σέβεται. Να σέβεται τη δημοκρατική νομιμοποίηση που έχει η Αυτοδιοίκηση και να λαμβάνει υπόψη της τις θέσεις μας. Ό,τι αφορά εμάς, δηλαδή την Αυτοδιοίκηση, πρέπει να αποφασίζεται και από εμάς. Όχι να αποφασίζει μόνη της η Κυβέρνηση. Να υπάρχει διάλογος ουσιαστικός και ειλικρινής συνεργασία.

Υπενθυμίζω πως η Πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν κλήθηκε, δυστυχώς, να συμμετάσχει στην συγκροτηθείσα το 2016, με απόφαση του τότε Πρωθυπουργού «Επιτροπή Διαλόγου για τη Συνταγματική Αναθεώρηση», ενέργεια που δείχνει έλλειψη σεβασμού προς την Αυτοδιοίκηση.

Αγαπητοί Συναδέλφισσες και Συνάδελφοι

Στο σημείο αυτό θέλω να ξεκαθαρίσω κάτι ακόμη. Την Πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση την εκφράζουν οι αποφάσεις των θεσμοθετημένων συλλογικών οργάνων της, οι οποίες λαμβάνονται στις Γενικές Συνελεύσεις μας και στα Συνέδριά μας. Τις αποφάσεις αυτές μάλιστα οφείλουμε να σεβόμαστε όλοι, ακόμη κι όσοι μειοψηφούν, κατ’ εφαρμογή της αυτονόητης δημοκρατικής αρχής. Την αυτοδιοίκηση δεν την εκπροσωπούσαν ποτέ, δεν την εκπροσωπούν σήμερα, ούτε πρόκειται να την εκπροσωπήσουν μελλοντικά, όσοι ασκούσαν ή επιδιώκουν ενδεχομένως να ασκήσουν κυβερνητικό αυτοδιοικητικό συνδικαλισμό, δηλαδή οι λαγοί των εκάστοτε Κυβερνήσεων.

Την περίοδο της οικονομικής κρίσης δηλ. των μνημονίων και την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού και της υγειονομικής κρίσης που διανύσαμε και διανύουμε, αποδείξαμε ότι και θέλουμε και μπορούμε. Καταβάλαμε αποτελεσματικές προσπάθειες και στηρίξαμε τους πολίτες με τις κοινωνικοπρονοιακές δομές μας. Φυσικά η πανδημία είναι ακόμα εδώ κι εμείς όμως είμαστε εδώ και συνεχίζουμε. Αποδείξαμε ότι είμαστε φορείς σταθερότητας και αποτελεσματικότητας. Ταυτόχρονα όμως η επόμενη μέρα για το μέλλον της αυτοδιοίκησης έχει ξημερώσει ήδη. Είναι λοιπόν η ώρα και στη χώρα μας να κάνουμε το επόμενο μεγάλο βήμα. Το βήμα της Αυτοδιοίκησης. Οι δήμοι και οι Περιφέρειες μπορούν να μετατραπούν σε ατμομηχανές ανάπτυξης για την πατρίδα μας την Ελλάδα της επόμενης μέρας.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ

Οι 10 Στρατηγικές Επιλογές που συμφωνήθηκαν στο Κοινό Συνέδριο ΕΝΠΕ – ΚΕΔΕ (18–19.04.2018) ως οι βασικές κατευθύνσεις της αναγκαίας διοικητικής μεταρρύθμισης στη χώρα μας είναι οι ακόλουθες :

1. Αναβάθμιση της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε ένα νέο σύστημα διοικητικής οργάνωσης της χώρας, με βάση τις αρχές της εταιρικής σχέσης, της επικουρικότητας και της εγγύτητας στους πολίτες και με την εγκαθίδρυση μιας νέας σχέσης Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, στο πλαίσιο της Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης και υπό την οπτική του αποτελεσματικού σχεδιασμού και εφαρμογής των δημόσιων πολιτικών.

2. Φορολογική αποκέντρωση με ενίσχυση της δημοσιονομικής αυτονομίας και της οικονομικής αυτοτέλειας, αύξηση της αντιληπτότητας των φόρων και ενίσχυση της διαφάνειας και της λογοδοσίας. Διεύρυνση της συμμετοχής των Περιφερειών και των Δήμων στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και στο σχεδιασμό και την αξιοποίηση των συγχρηματοδοτούμενων εθνικών και περιφερειακών επιχειρησιακών προγραμμάτων.

3. Διοικητική μεταφορά στην Αυτοδιοίκηση όλων των αποκεντρωμένων υπηρεσιών της Κεντρικής και της Αποκεντρωμένης Δημόσιας Διοίκησης που είναι χωροθετημένες σε περιφερειακό ή δημοτικό επίπεδο, στην αντίστοιχη Περιφέρεια ή στον αντίστοιχο Δήμο, είτε οι αρμοδιότητές τους αφορούν «τοπική υπόθεση», είτε αφορούν «αποστολή του κράτους» (οπότε θα ασκούνται από την Αυτοδιοίκηση κατ ́ εκχώρηση εξουσίας από την Κεντρική Διοίκηση).

4. Ενίσχυση του αναπτυξιακού ρόλου της Αυτοδιοίκησης στο πλαίσιο της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης και του προγραμματισμού και ενίσχυση της συμμετοχής της στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των κοινωνικών πολιτικών και προγραμμάτων.

5. Θεσμοθέτηση συστήματος μητροπολιτικής διακυβέρνησης στον α ́ βαθμό (δήμοι) στις μητροπολιτικές περιφέρειες και τις μεγάλες πόλεις και ειδικές μορφές διοίκησης στις νησιωτικές Περιφέρειες και τους μικρούς νησιωτικούς και ορεινούς Δήμους.

6. Οργάνωση και λειτουργικός εκσυγχρονισμός των Περιφερειών, των Δήμων και των νομικών προσώπων τους : οργάνωση των επιτελικών λειτουργιών, αναδιοργάνωση των διοικητικών δομών, εξορθολογισμός των διοικητικών διαδικασιών, βελτιστοποίηση των ανθρώπινων πόρων, ηλεκτρονική διακυβέρνηση.

7. Κατοχύρωση της διοικητικής αυτοτέλειας της Αυτοδιοίκησης. Απλοποίηση και βελτίωση της αποτελεσματικότητας του εξωτερικού ελέγχου και του συστήματος εποπτείας των ΟΤΑ, συγκρότηση εσωτερικού ελεγκτικού μηχανισμού και ενίσχυση των λειτουργιών διαφάνειας και κοινωνικού ελέγχου.

8. Αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού και των πολιτικών προσωπικού των Περιφερειών και των Δήμων και της διοίκησης (management) του ανθρώπινου δυναμικού τους.

9. Εκσυγχρονισμός της καταστατικής θέσης των αιρετών των Περιφερειών και των Δήμων.

10. Διεύρυνση του θεσμικού πλαισίου και παροχή κινήτρων διαπεριφερειακής, διαδημοτικής και διαβαθμικής συνεργασίας, στο πλαίσιο της ανάπτυξης μιας πολυχωρικής συνεργασίας.

Για να επιτευχθούν τα παραπάνω, χρειάζονται αλλαγές του κανονιστικού πλαισίου, ενίσχυση των οικονομικών των Περιφερειών και των Δήμων και επιχειρησιακή αναβάθμιση της διοικητικής ικανότητας τους.

Οι απαιτήσεις και οι προσδοκίες των πολιτών είναι υψηλές. Εάν η χώρα επιθυμεί να διατηρήσει και να βελτιώσει το επίπεδο ζωής της, πρέπει να αλλάξει οργάνωση. Ένα τόσο συγκεντρωτικό Κράτος, όπως το Ελληνικό, είναι προφανές ότι αποτελεί τροχοπέδη σε οποιαδήποτε αναπτυξιακή πρωτοβουλία.

Θα αναφερθώ τώρα λόγω του περιορισμένου χρόνου μόνο σε ορισμένα ζητήματα τα οποία θεωρώ κορυφαία, χωρίς φυσικά να αγνοώ μια σειρά από πολλά άλλα, επίσης σημαντικά.

Σ’ ότι αφορά τις Μεταρρυθμίσεις του θεσμικού Πλαισίου, την επαναοριοθέτηση αρμοδιοτήτων και την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, τη μεταφορά αρμοδιοτήτων και συγκροτημένων δομών στους δήμους (π.χ. κοινωνικοπρονοιακές δομές του δημοσίου τομέα, πρωτοβάθμια υγειονομική περίθαλψη, λαϊκές αγορές, νηπιαγωγεία, γραφεία ΟΑΕΔ κλπ), πρέπει να υπακούουν στην τήρηση του κανόνα:

«Κάθε μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από κεντρικά ή περιφερειακά όργανα του Κράτους προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση συνεπάγεται και τη μεταφορά των αντίστοιχων πόρων» (Άρθρο 102, παραγρ. 5 του Συντάγματος).

Δηλαδή για να το πούμε απλά, αλλαγή διοικητικής υπαγωγής των δομών που προαναφέρθηκαν ενδεικτικά, με αλλαγή ταμπέλας, αλλαγή κλειδιών στην εξώπορτα και αλλαγή της σφραγίδας της υπηρεσίας που μεταφέρεται στο Δήμο. Έχουμε πικρή εμπειρία αντισυνταγματικής δηλ. μη νόμιμης μεταφοράς αρμοδιοτήτων χωρίς πόρους. Αναφέρω χαρακτηριστικά δύο:

(α) Μεταβίβαση στους Δήμους της συντήρησης των εθνικών και επαρχιακών οδών εντός των πόλεων (άρθρο 7 Ν.3481/2006 και η 25/2006 εγκύκλιος του ΥΠΕΧΩΔΕ)

(β)Πρόσφατη περίπτωση. Νόμος 4830/2021 (ΦΕΚ 169/Α/18.9.2021) «Νέο πλαίσιο για την ευζωΐα των ζώων συντροφιάς-Πρόγραμμα Άργος και λοιπές διατάξεις», με τον οποίο παραβιάζεται το άρθρο 102 του Σ, αφού δεν μεταφέρονται πόροι, δεν υπάρχει το απαιτούμενο προσωπικό και οι απαιτούμενες κτηνιατρικές δομές, για την άσκηση της συγκεκριμένης αρμοδιότητας και είναι διοικητικά, αστικά και ποινικά εκτεθειμένοι αιρετοί και υπηρεσιακοί των δήμων.

Η ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑ - Η ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΚΑΙ Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΩΝ ΟΤΑ

Το Σύνταγμα στο άρθρο 102 κατοχυρώνει τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ Α ́ και Β’ βαθμού και αναθέτει στο Κράτος οριοθετημένη διοικητική εποπτεία, η οποία συνίσταται αποκλειστικά σε έλεγχο νομιμότητας, ο οποίος δεν επιτρέπεται να εμποδίζει την πρωτοβουλία και την ελεύθερη δράση των ΟΤΑ.

Ο έλεγχος δαπανών διενεργείται πλέον κατασταλτικά. Ασκείται όμως σωρεία ελέγχων στη διοικητική και οικονομική λειτουργία των ΟΤΑ και από πολλούς άλλους ελεγκτικούς μηχανισμούς, που έχουν γενική ή ειδική αρμοδιότητα.

Οι πολλοί ελεγκτικοί μηχανισμοί έχουν αλληλοεπικάλυψη και δεν συντονίζονται, με αποτέλεσμα να δημιουργείται αβεβαιότητα και σημαντικό διοικητικό βάρος στη λειτουργία και τη διοίκηση των ΟΤΑ.

Κατά συνέπεια, οι σημερινοί εποπτικοί και ελεγκτικοί μηχανισμοί όχι μόνον δεν διασφαλίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία των ΟΤΑ και τις βασικές αρχές της ελεύθερης δράσης τους στο πλαίσιο της τοπικής αυτονομίας, αλλά αντιθέτως αποτελούν μοχλούς κυρώσεων και ποδηγέτησης του θεσμού.

Η αύξησή τους όχι μόνο δεν προστάτευσε το Δημόσιο Συμφέρον, αντιθέτως στοχοποιήθηκε η Αυτοδιοίκηση και κατέστη ανήμπορη αντικειμενικά να συμβάλλει αποτελεσματικά στη διαχείριση των τοπικών υποθέσεων.

Η εποπτεία επί των πράξεων των συλλογικών και μονομελών οργάνων πρέπει να περιορισθεί σε ένα μόνο διοικητικό έλεγχο νομιμότητας των πράξεών τους, όπως ορίζει το Σύνταγμα, και να απαγορεύεται ο έλεγχος σκοπιμότητας των πράξεων αυτών.

ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας, οι Δήμοι πρέπει να μπορούν να προσλαμβάνουν το προσωπικό τους και «να του παρέχουν τις κατάλληλες συνθήκες κατάρτισης, αμοιβής και προοπτικών σταδιοδρομίας».

Με το εφαρμοσθέν σύστημα κινητικότητας μειώθηκε το προσωπικό της Τ.Α. Αν σ’ αυτή τη μείωση προστεθούν και οι συνταξιοδοτήσεις, τότε η κατάσταση οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι έγινε λίαν δυσχερής.

Ειδικά για τις προσλήψεις προσωπικού στους μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς Δήμους πρέπει να προβλεφθεί γενναία αύξηση της μοριοδότησης της εντοπιότητας καθώς και οικονομικά κίνητρα.

Η ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΗ ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΩΝ

Οι αιρετοί των ΟΤΑ (Δήμων και Περιφερειών) ανήκουν στο πολιτικό προσωπικό της Πολιτείας και δικαιούνται τη συνδρομή των όρων άσκησης του λειτουργήματός τους, ώστε να διευκολύνεται η ελευθερία δράσης και η πρωτοβουλία τους, τόσο σε επίπεδο λειτουργικό όσο και σε νομικό και οικονομικό επίπεδο.

Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας «Το καθεστώς των αιρετών εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης πρέπει να διασφαλίζει την ελεύθερη άσκηση της εντολής τους».

Αρχή της Αυτοδιοίκησης είναι να ισχύουν για όλους τους αιρετούς της Κεντρικής Διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης οι ίδιοι κανόνες, όσον αφορά στα θέματα της καταστατικής θέσης, τα ασφαλιστικά, τα οικονομικά, τα συνταξιοδοτικά, τα ποινικά κλπ. Έως ότου, όμως, η Πολιτεία αποδεχθεί και εφαρμόσει την παραπάνω αρχή, ως ΚΕΔΕ απαιτούμε την ενίσχυση της καταστατικής θέσης των αιρετών και την επαναρρύθμιση θεμάτων αστικής, ποινικής και πειθαρχικής ευθύνης για την αποφυγή της πολιτικής ομηρίας τους, καταθέτοντας ρεαλιστικές προτάσεις, που θα δώσουν στο πολιτικό προσωπικό της Αυτοδιοίκησης τη δυνατότητα να αφοσιωθεί στο έργο της Τοπικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης και της παροχής υπηρεσιών στους πολίτες. Οι προτάσεις μας αυτές περιέχονται στα Ψηφίσματα όλων των Συνεδρίων μας, σε επανειλημμένες αποφάσεις των Διοικητικών Συμβουλίων μας αλλά είναι και προτάσεις που θα επαναβεβαιωθούν στην αυριανή συνεδρίασή μας.

ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, λόγω της δημοσιονομικής προσαρμογής, ύστερα από δύο διαδοχικές κρίσεις (την οικονομική και την πανδημία), έχει υποστεί τις μεγαλύτερες μειώσεις από οποιονδήποτε άλλο φορέα της Γενικής Κυβέρνησης

Οι μειώσεις των κρατικών επιχορηγήσεων (ΚΑΠ) προς τους Δήμους από το 2009 μέχρι το 2019 υπερέβησαν το 60%.

  • ➢ Ειδικά η ΣΑΤΑ από το 2009 μέχρι σήμερα περιορίστηκε δραματικά με αποτέλεσμα όχι μόνο να μην υλοποιούνται τοπικές επενδύσεις αλλά να υπάρχει άμεσος κίνδυνος απαξίωσης αναπτυξιακών, κοινωνικών και πολεοδομικών υποδομών.

  • ➢ Σημαντικοί πόροι των Δήμων έχουν μεταφερθεί τα τελευταία χρόνια στην

Κεντρική Κυβέρνηση (φόρος ζύθου, πετρελαιοειδή, τέλη παραχωρησιούχων Δημοσίου κλπ).

➢ Δεν αποδίδονται στους Δήμους, παρά τις αντίθετες αποφάσεις του ΣτΕ, τα έσοδα που τους αναλογούν από το «Πράσινο Ταμείο», με τα οποία έπρεπε να χρηματοδοτούνται έργα αποκατάστασης του περιβαλλοντικού ισοζυγίου.

Διαχρονικά, η Τοπική Αυτοδιοίκηση υπήρξε στο στόχαστρο των λεγόμενων σταθεροποιητικών πολιτικών. Ακόμα και τότε που δεν χρειαζόταν. Παρά το ότι η θεσμοθέτηση των ΚΑΠ κατοχύρωσε νομοθετικά τη χρηματοδότηση των ΟΤΑ από συγκεκριμένα φορολογικά έσοδα, οι κεντρικές κυβερνήσεις σε πολύ λίγες περιπτώσεις εφάρμοσαν το Νόμο.

Από το 2010 ξεκίνησε μια νέα σειρά παρακρατηθέντων που αυτή τη φορά βρήκε ως άλλοθι τη δημοσιονομική κρίση.

Τα συλλογικά όργανα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν πάρει ομόφωνες αποφάσεις για την ανάγκη άμεσης έναρξης του διαλόγου σχετικά με τη νέα γενιά παρακρατηθέντων και την απόδοσή τους στους ΟΤΑ.

Σημειώνεται ότι το ποσό της νέας γενιάς παρακρατηθέντων των Δήμων, για την τελευταία 10ετία, υπερβαίνει τα 13 δις ευρώ.

Ο διάλογος για τη νέα γενιά παρακρατηθέντων πρέπει να ξεκινήσει και να ολοκληρωθεί σύντομα, όπως έγινε με τα μέχρι το 2008 παρακρατηθέντα.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του Οικονομικού παρατηρητηρίου η ζημία μας, η υστέρηση των εσόδων μας, λόγω της πανδημίας το 2020 και το 2021 μέχρι στιγμής ξεπερνάει τα 700 εκ. ευρώ, αφού φυσικά αφαιρεθούν τα 220 εκ. ευρώ που μέχρι στιγμής λόγω covid πήραμε.

Ο ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Στόχος είναι η δημιουργία εκείνων των προϋποθέσεων που θα εξασφαλίσουν τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό όλων των δήμων της χώρας, με παράλληλη αξιοποίηση και της τεχνολογικής υποδομής της ΚΕΔΕ. Στην κατεύθυνση αυτή πρέπει να αξιοποιηθούν άμεσα πόροι από το τρέχον ΕΣΠΑ και να γίνει ο κατάλληλος σχεδιασμός για την αξιοποίηση της επόμενης προγραμματικής περιόδου (ΕΣΠΑ 2021 – 2027).

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ (ΑΣΑ) - ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

Eμμένουμε στην ανάγκη να προσδιοριστεί ένα πλαίσιο αρχών και στόχων, με κριτήρια περιβαλλοντικά-τεχνικά-οικονομικά-χωροταξικά, έτσι ώστε οι Δήμοι να επιλέγουν το κατάλληλο (και αποδεκτό) μοντέλο συλλογής. Με δεδομένο πλέον το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη διαχείριση των ΑΣΑ και την επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης των μεγάλων έργων διαχείρισης αλλά και όσων προβλέπονται στα εγκεκριμένα τοπικά σχέδια αποκεντρωμένης διαχείρισης των αστικών στερεών αποβλήτων. Εφαρμογή, επιτέλους, και στην πατρίδα μας, ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων, όπως γίνεται στην Ευρώπη: ανακύκλωση, επανάκτηση - επανάχρηση, κομποστοποίηση, ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων που δεν ανήκουν στις προηγούμενες κατηγορίες, αντί της οικολογικά απαράδεκτης ταφής (ΧΥΤΑ) απορριμμάτων εν έτει 2021. Η διαχείριση των Αστικών Στερεών Αποβλήτων είναι υπόθεση των δήμων και όχι του Κράτους και των Περιφερειών. Το κράτος σε συνεργασία με του δήμους θέτει το θεσμικό πλαίσιο μόνον.

Η ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΟΡΕΙΝΩΝ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΩΝ ΔΗΜΩΝ

Λαμβάνοντας υπόψη τη γεωμορφολογία της χώρας και τα δεκάδες μικρά νησιά στα πελάγη της, απαιτούμε εδώ και δεκαετίες, από τις εκάστοτε Κυβερνήσεις, χωρίς όμως να έχει ποτέ εισακουστεί, να υπάρχει πρόβλεψη και ειδικές διατάξεις για όλες τις δημόσιες πολιτικές, όταν αυτές νομοθετούνται στη Βουλή, ώστε να βρίσκουν εφαρμογή και στους μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς Δήμους.

Προκειμένου να ενισχυθούν το ταχύτερο δυνατό διοικητικά, τεχνικά και οικονομικά, ώστε να έχουν ισόρροπη ανάπτυξη και σύγχρονο βηματισμό με τους άλλους δήμους, προτείνουμε και διεκδικούμε τα εξής: σ

  • Για τη στελέχωση των μικρών ορεινών και νησιωτικών Δήμων και με στόχο την άμεση πρόσληψη προσωπικού σε βασικές ειδικότητες (μηχανικοί, οικονομολόγοι) για τη λειτουργία των βασικών υπηρεσιών τους (τεχνικές – οικονομικές υπηρεσίες):

    α) Γενναία αύξηση της μοριοδότησης για την πρόσληψη προσωπικού

    β) Οικονομικά και άλλα κίνητρα (στέγη κλπ)

    γ) Ειδική πρόβλεψη για την ενίσχυση της κινητικότητας προσωπικού προς τους μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς Δήμους.

  • Νομική και κυρίως πολιτική κατοχύρωση της υποχρεωτικής διοικητικής υποστήριξης από Υπηρεσίες όμορων Δήμων σε συνδυασμό με την εφαρμογή των διατάξεων για τη Διαδημοτική Συνεργασία.

  • Πρόβλεψη διατάξεων για την αύξηση των θέσεων των ειδικών και επιστημονικών συνεργατών.

  • Επανεκτίμηση του ελάχιστου κόστους λειτουργίας των Δήμων αυτών.

  • Επαναπροσδιορισμός των κριτηρίων κατανομής των ΚΑΠ και της ΣΑΤΑ με ενίσχυση του κριτηρίου ορεινότητας ή νησιωτικότητας.

  • Εκπόνηση Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την ανάπτυξη των ορεινών και νησιωτικών περιοχών.

    Αγαπητοί Συναδέλφισσες και Συνάδελφοι

Περαίνοντας, επισημαίνω τα προβλήματα με το Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης». Ήδη ο χρόνος τρέχει, μπήκαμε στον τρίτο χρόνο της δημοτικής περιόδου και σημειώθηκε καθυστέρηση δύο ετών.

Καλούμε κυρίως την κυβέρνηση αλλά και το σύνολο των κομμάτων στη Βουλή να στηρίξουν την αυτοδιοίκηση, με βάση τις θέσεις όλων των συνεδρίων μας, προκειμένου, αντί να αποκλίνουμε, να συγκλίνουμε με την Ευρωπαϊκή Αυτοδιοίκηση. Υπάρχει επαρκής πολιτικός χρόνος. Αρκεί να υπάρξει αληθινή και ισχυρή πολιτική βούληση. Σας ευχαριστώ.

Δείτε ακόμη

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ 10 ΕΤΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΔΚΜ (2011-2021)

Ευχαριστώ κι εύχομαι η ομόνοια, η σύμπνοια, η αλληλεγγύη, που μεταξύ μας οικοδομήθηκε αυτά τα δέκα χρόνια, να συνεχισθεί και να διευρυνθεί.

Περισσότερα